Vi bruker informasjonskapsler for å generere kule statistikker, levere skreddersydde tilbud andre steder på internett og gjøre nettstedet vårt bedre.
Hvis du blir værende, regner vi med at du ikke har noe imot informasjonskapsler. Angi parametere for informasjonskapsler  

Personvernerklæring

Sist oppdatert: 25.05.18

Personvernerklæring

 

HVEM VI ER OG HVA VI GJØR

Vi er Trainline og vi hjelper kunder med å gjøre smartere reiser hver eneste dag. Vi består av en kjernegruppe av selskaper (Trainline.com Limited, Trainline International Limited og Trainline SAS) som samarbeider for å hjelpe deg med å komme deg dit du skal. Dataen om deg sendes også ut på reise avhengig av hvor du reiser og hvilket tog eller busselskap du reiser med.

DINE PERSONOPPLYSNINGER OG VÅRE LØFTER TIL DEG

Vi vet at personopplysningene dine og de du deler dem med, er ekstra viktig. Vi har derfor forpliktet oss til fire personvernløfter for å holde opplysningene dine sikre og trygge –

  • Vi skal være krystallklare på de opplysningene vi bruker, hvordan vi bruker dem og – aller viktigst – hvorfor vi trenger dem.
  • Vi bruker kun personopplysningene dine når vi faktisk trenger dem.
  • Vi oppbevarer personopplysningene dine sikkert ved å bruke den best mulige kombinasjonen av teknologi, mennesker og rutiner.
  • Vi vil at du skal kunne ta reelle, informerte valg om personopplysningene dine. Derfor har vi hjulpet til ved å kutte ut sjargongen.

 

Når du bruker tjenestene våre, enten på nettstedet eller appen vår, passer vi på personopplysningene dine slik vi har skrevet i denne personvernerklæringen og i tråd med våre løfter til deg (over).

 

PERSONOPPLYSNINGENE DU GIR OSS

  • Du kan være nødt til å aktivt gi oss personopplysningene dine for å bruke tjenestene våre og bestille billetter. Vi har forklart dette mer i detalj i tabellen vår nedenfor.
    • Kort sagt, når vi sier «personopplysninger» snakker vi f.eks. om ditt navn, e-postadresse, alder, kortnummer, fakturaadresse, telefonnummer og opplysninger om alle relevante togkort, rabattkort på busser eller bonuskort du måtte bruke.
    • Du kan også trenge å gi oss en begrenset mengde personopplysninger om en annen person. Dette kan f.eks. være navnet på passasjerer du kjøper billetter for. Når du legger inn en annens personopplysninger, bekrefter du at du har deres tillatelse til å gi dem først. Eller, hvis personen er under 16 år, bekrefter du at du har tillatelse fra foreldrene eller de foresatte til å gi opplysningene.
Type personopplysninger

 

Hvorfor vi bruker dem Rettsgrunnlag

 

Hvem vi deler dem med
Betalingsinfo –

 

Betalingskortinfo og adressen kortet ditt er registrert på.

 

For å bestille og ta betalt for billettene dine.

 

Vi trenger denne infoen for å tilby disse tjenestene til deg, det er en del av kontrakten med deg. Noen av reiseoperatørene vi jobber med, kan kjøre dataen din gjennom sine egne betalings- og e-billettsystemer for å levere billettene til deg.
Aldersinfo –

 

Fødselsdato eller aldersgruppe.

Operatører har ulike billettpriser basert på alderen din. Vi bruker denne infoen for å forsikre oss om at du kjøper riktig billett. Vi trenger denne infoen for å tilby disse tjenestene til deg, det er en del av kontrakten med deg. Enkelte operatører tilbyr ungdomsbilletter. Hvis de gjør det, kan de trenge fødselsdatoen din for å bekrefte alderen du har oppgitt.
Kontaktopplysninger –

 

Navn, e-postadresse, telefonnummer.

 

 

Slik at du får billettene dine.

 

Tog- og bussoperatørene du reiser med, kan også trenge denne infoen for å la deg reise med dem.

 

For å sende deg viktig info – dette kan være bestillingsbekreftelser, refunderingsinfo og lignende.

 

Oppdatere kontoen din (bare hvis du velger å opprette en).

 

Vi trenger denne infoen for å tilby disse tjenestene til deg, det er en del av kontrakten med deg. Relevante tog- og bussoperatører som trenger dem for å produsere billettene dine. Disse operatørene kan sende deg viktige meldinger, f.eks. hvis toget er innstilt.
Vi kan sende deg reklame hvis du aksepterte dette da du opprettet en konto hos oss.

 

Vi kan sende deg push-varsler om dine bestilte reiser og tilbud vi har.  Push-varsler er små popupbannere og varsler du får på vår app når vi vil informere deg om noe. Du kan slå på (aktivere) eller slå av (deaktivere) push-varsler i innstillingene på iPhone eller Android.

Ditt samtykke – hvis du ikke har kjøpt noe fra oss, spør vi deg spesielt om du aksepterer meldinger fra oss – vi er snille sånn.

 

 

Ditt samtykke gjennom dine mobilinnstillinger.  Vi vil sende deg relevant og oppdatert reiseinfo om tilbud når du bruker vår app og nettsted.

 

 

Vi deler ikke vanligvis slike data.  Vi bruker nøye utvalgte tredjeparter som hjelper oss med å gjøre dette på våre vegne.
Vi kan sende deg reklame på e-post slik at du får vite om våre nyheter og tilbud når du kjøper billetter hos oss – med mindre du har bedt oss om å ikke gjøre det (vi sender ikke spam).

 

Vi kan gjøre meningsmålinger og markedsundersøkelser (for å forbedre bestillingstjenesten for deg), sende meldinger til kontoen din og involvere deg i våre konkurranser og spesialtilbud.

 

 

Rettmessige interesser. Enkelt sagt er det den nødvendige bruken av dine opplysninger (avveid mot dine rettigheter) for at vi skal kunne tilby tjenester til deg.

 

Vi vil sende deg denne typen reklamemeldinger for å gi deg de beste reisetilbudene. Vi sender bare relevante meldinger og du kan når som helst velge å ikke få meldinger fra oss.

 

Vi vil ha dine data i våre markedsundersøkelser for å forbedre våre produkter og tjenester.

Info om tog- eller bonuskort –

 

Relevant kortinfo.

 

For at du skal få rabatt på billettene (når det er mulig) eller poeng på bonusordningen du har meldt deg på, slik at du får mest ut av pengene dine. Vi trenger denne infoen for å tilby disse tjenestene til deg, det er en del av kontrakten med deg. Relevant togoperatører og tilbydere av bonuskort.
Kommentarinfo –

 

Navn, e-postadresse og unike identifikatorer du bes om å oppgi, samt eventuelle kommentarer du velger å gi oss.

Hvis du velger å gi oss tilbakemelding på vårt nettsted eller app (send oss gjerne feedback, vi er alltid åpne for det), bruker vi kommentarene dine, kombinert med andre, på et overordnet nivå, til å forbedre våre produkter og tjenester. Ditt samtykke. Det er ditt valg å gi oss denne infoen. Du bestemmer også hvor mange detaljer du vil dele. Vi deler ikke vanligvis slike data.  Vi bruker nøye utvalgte tredjeparter som gjør dette på våre vegne.
Henvendelser fra deg og spørsmål du har stilt oss –

 

Navn, e-postadresse og genererte henvendelser, inkludert oppringninger.

 

Når du sender oss en e-post eller bruker chat for å kontakte oss, bruker vi denne infoen til å f.eks. ordne refundering av billetter eller hjelpe deg med å finne riktig billett.

 

Hvis du ringer oss, kan vi ta opp samtalen for å hjelpe vår kundeservice og kundebehandlere med å ordne opp i problemer du har tatt opp, og som grunnlag for opplæring og kvalitetssikring.

Ditt samtykke. Du velger hvordan og når du vil kontakte oss. Vi deler ikke vanligvis slike data.  Vi bruker nøye utvalgte tredjeparter som gjør dette på våre vegne.
Forebygging av bedrageri –

 

Navn, riktig kontaktinfo og unike identifikatorer du bes om å oppgi, og relevant mobilinfo.

 

 

For å sikre at verken du eller vi utsettes for bedrageri.

 

Bedrageri er ubehagelige greier og er dårlig både for deg og oss.

 

Rettmessige interesser. Enkelt sagt er det den nødvendige bruken av dine opplysninger (avveid mot dine rettigheter) for at vi skal kunne tilby tjenester til deg.

Vi jobber med folk som forebygger bedrageri utført av tredjepersoner for å sette en stopper for falske betalinger.  Noen ganger er de bedrageriforebyggende verktøyene automatiserte.

 

Dine personopplysninger vil automatisk sjekkes når du betaler (ved å bruke et sett med smarte regler) for å unngå at det skjer noe ulovlig.

Derfor kan det hende at du ikke kan betale med et bestemt kort eller betalingsmåte, eller at vi ikke kan ta imot bestillingen din.

 

Hvis du er redd for at betalingen din avvises, vennligst kontakt oss – du finner kontaktopplysningene nedenfor.

Påloggingsinfo til sosiale nettverk –

 

Navn og e-postadresse.

 

 

 

 

For å gjøre det enklere for deg kan du logge på din Trainline konto ved å bruke påloggingsinfo for Google eller Facebook. Ditt samtykke. Google og Facebook.

 

Vi kontrollerer ikke hva Facebook eller Google gjør. Hvis du velger å bruke din påloggingsinfo for Google eller Facebook for å logge deg på hos oss, vil personvernreglene til Google og Facebook gjelde i tillegg.

 

Vi innhenter også en begrenset mengde personopplysninger fra deg automatisk når du besøker nettstedet eller appen vår. Det er ingenting å bekymre seg for, faktisk gjør vi dette for å tilby deg en bedre og mer brukertilpasset opplevelse. Cookies og din IP-adresse er den typen teknologi vi bruker for å forstå deg bedre. Dessuten ser vi hvordan du bruker nettstedet vårt, f.eks. hvilke strekninger du søker på og om du bruker et togkort. Tabellen nedenfor forklarer hva vi innhenter, hvorfor og hvordan vi innhenter det.

Type personopplysninger

 

Hvorfor vi bruker dem Rettsgrunnlag

 

Hvem vi deler dem med
Stedsinfo –

 

GPS-info og nummer til mobilenheten.

 

 

 

 

Vi bruker din GPS for å forenkle reisene ved å vise deg den nærmeste stasjonen og når det neste toget går hjem.

 

Nettlesere på alle enheter og apper på telefoner og nettbrett kan spore deg nøyaktig med GPS og assistert GPS.

 

For analyse og rapportering, samt som sikkerhet og beskyttelse mot svindlere.

Ditt samtykke.

 

Når du bruker en GPS-aktivert nettleser eller enhet, kan du bli bedt om å dele denne infoen med oss hvis du vil. Du kan endre dette i innstillingene i mobilenheten eller nettleseren hvis du vil.

For å sikre at tjenesten vår er så sikker som mulig for deg, samarbeider vi med tredjepersoner for å stoppe falske betalinger (les mer om dette lenger opp).
Enhetsinfo –

 

Din IP-adresse og enhetsnummer for å gi oss din omtrentlige stedangivelse (by og land).

 

For å peke ut og sette en stopper for svindlere.

For å vise deg reklame som er relevant for deg og for å måle din reaksjon på vår markedsføring.

 

 

For å bruke dine nettbesøk og nettvarder for å forstå hvordan du bruker vårt nettsted og apper uten å identifisere deg. Vi bruker denne dataen for å forbedre våre tjenester til deg.

 

 

For å beskytte vårt nettsted mot angrep fra virus og andre skadelige ting på nettet.

Rettmessige interesser.

Ikke bekymre deg, vi prøver ikke å skremme deg eller finne du hvor du er. Vi vil bare forsikre oss om at vi viser deg relevante tjenester og ting du faktisk kan være interessert i. F.eks. er det ingen vits i å vise deg reklame på fransk hvis du bor i London.

 

Vi bruker stedsinfo for å forstå omtrent hvor mange kunde vi har i ulike land.

 

Vi må også forsikre oss om at du beskytter deg, og vårt nettsted, mot virus og svindlere.

For å sikre at tjenesten vår har vanntett sikkerhet, samarbeider vi med tredjepersoner for å stoppe falske betalinger (les mer om dette lenger opp).

 

Utvalgte tredjeparter som reklamerer på vårt nettsted og app. Og slik at vi kan reklamere for våre tilbud mens du surfer andre steder på nettet.

Analyseinfo –

 

Vi bruker info om søk og bestillinger du gjør – kort sagt hvordan du bruker og navigerer gjennom vårt nettsted og app.

For å forstå hvordan du bruker vårt nettsted og app, slik at vi kan forbedre dem og tilpasse dem til dine interesser.

 

Vi kan kombinere data om din bruk av våre tjenester slik at vi kan bruke det til å forstå adferdsmønstrene til våre kunder.  F.eks. hvor mange kunder som kjøper billetter fra London til Manchester hver dag.  Ikke vær redd – vi prøver ikke å identifisere deg personlig – vi bruker bare oversiktsdata for å forstå hva kunder som deg er interessert i.

 

Dette hjelper oss med å lage nye funksjoner som Price Prediction og Busy Bot!

Rettmessige interesser. Enkelt sagt er det den nødvendige bruken av dine opplysninger (avveid mot dine rettigheter) for at vi skal kunne tilby tjenester til deg.

 

Vi deler ikke vanligvis slike data, men vi bruker nøye utvalgte tredjeparter som gjør dette på våre vegne.
Påloggingsinfo til sosiale nettverk –

 

IP-adresse og annen potensielt identifiserende data.

 

 

Når du logger på kontoen din på sosiale medier som Facebook eller Google, etterlater du cookies. Disse cookies kan innhente info om din IP-adresse og sidene du besøker.

 

Ditt samtykke.  Du velger hvis du vil logge deg på nettstedet vårt eller bruke Google eller Facebook. Google og Facebook.

 

Vi kontrollerer ikke hva Facebook eller Google gjør. Hvis du velger å bruke din påloggingsinfo for Google eller Facebook for å logge deg på hos oss, vil personvernreglene til Google og Facebook gjelde i tillegg.

 

I tillegg til situasjonene ovenfor, må vi også dele personopplysningene dine med følgende tredjepersoner –

Tjenesteytere

  • Vi jobber med nøye utvalgte eksterne tjenestetilbydere som gjør mange av tingene ovenfor. Men ikke vær redd, vi gir alltid disse tjenesteyterne klare instruksjoner om å oppbevare personopplysningene dine sikkert og trygt. For eksempel har vi gjort det krystallklart for disse tjenesteyterne at de ikke kan bruke personopplysningene dine til annet enn den spesifikke tjenesten det er snakk om. Og vi gir dem bare de delene av personopplysningene dine som de faktisk trenger.

Myndighetene

  • Noen ganger, av juridiske grunner, må vi dele noen av personopplysningene dine med politiet eller tollmyndighetene, regulerende myndigheter, eller statlige myndigheter og ordensmakten. Vanligvis er formålet å forebygge bedrageri og kriminalitet. Når vi gir slik data til myndighetene, er det opp til dem å beskytte den. Ikke vær redd, vi deler bare det som er absolutt nødvendig.

Omstrukturering

Hvis et annet selskap tar over oss eller vi tar over det, eller hvis Trainline Group omstruktureres, vil personopplysningene dine overføres. Forhåpentligvis er det en selvfølge at vi vil behandle personopplysningene dine konfidensielt, og dine rettigheter til dine opplysninger, med største omhu og respekt. Personopplysningene dine vil fortsatt brukes på samme måte som forklart i vår personvernerklæring.

OPPBEVARE OPPLYSNINGENE DINE

  • Når du bruker tjenestene våre, vil personopplysningene dine være sikre hos oss, men vi oppbevarer dem ikke lenger enn vi må.
  • Når vi ikke lenger trenger personopplysningene dine for å tilby fullgode tjenester til deg, vil vi sørge for at de enten slettes fullstendig eller anonymiseres.

COOKIES

Vårt brukervennlige nettsted og app er praktisk å bruke fordi vi benytter cookies. Du har sikkert hørt om cookies? Nei, vi mener ikke de du spiser …

Cookies er navnet på de små smulene av personlig data som vi automatisk innhenter når du besøker nettstedet vårt eller åpner appen vår.

La oss si at du besøker nettstedet vårt og endrer innstillingene for å betale i euro istedenfor kroner. Når du går tilbake til nettstedet, f.eks. noen dager senere, vil cookien du slapp da du logget deg på tidligere, huske at du foretrakk å betale i euro og vise deg prisene i euro igjen. Smart, ikke sant?

Vår cookiespolitikk gir en full oversikt over hvordan vi bruker cookies og hvordan du kan justere innstillingene i nettleseren din.

 

 

BRUKERTILPASSE DIN ERFARING

Det føles så mye bedre når folk husker navnet ditt og sier «Hei Tom» istedenfor bare «Hei», ikke sant? Eller når bartenderen på kaffebaren ser deg komme inn for å kjøpe dagens kaffekopp og sier «En mokka frappuccino er klar om et øyeblikk, Trine» uten at du trenger å si noe som helst. Du føler at folk bryr seg om deg.

Det er akkurat slik vi vil du skal føle deg når du besøker nettstedet vårt, åpner appen vår eller kommuniserer med oss på Internett. Men på Internettet ser vi deg jo ikke. Istedenfor så vi må stole på ting som cookies og din IP-adresse for å gi deg en mer brukertilpasset opplevelse (med mindre du har oppgitt på innstillingene i nettleseren at du ikke vil ha det).  Vi kombinerer dette med info om søkene og bestillingene du har gjort, og hvordan du bruker nettstedet og appen, for å gi deg en best mulig, skreddersydd opplevelse.  Vi bruker også nøye utvalgte eksterne partnere, som Google, for å gjøre reklamen mer relevant for deg.  Du bruker tjenesten vår til å enkelt bestille billetter med tog og buss til steder du vil reise til. Vi trenger å brukertilpasse din opplevelse på våre nettsteder og apper for å kunne gi deg denne tjenesten. Du finner mer info i vår cookiespolitikk .

SIKKERHET

  • Vi tar sikkerheten til dine personopplysninger svært alvorlig.
  • Vi bruker en hel rekke smarte sikkerhetsløsninger (fysiske, elektroniske og administrative) for å beskytte infoen vi innhenter om deg mot alle som ikke skal ha den. Tiltakene vi setter på plass, beskytter deg mot enhver ulovlig behandling av dine opplysninger, og mot utilsiktet tap, ødeleggelse og skade.

INTERNASJONALE DATAOVERFØRINGER

  • Vi overfører din personlige data til andre selskaper i Trainline i vår kjernegruppe, og tjenesteytere utenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS). Men vær ikke redd, vi samarbeider bare med tjenesteytere som beviser for oss at de har samme høye standarder for datavern som vi har.
  • Dataen din behandles sikkert til enhver tid. Når vi overfører din personlige data utenfor EØS, har vi regler og tiltak på plass for å sikre at din personlige data oppbevares sikkert og beskyttet. Vanligvis betyr dette at vi har standard kontraktsklausuler som er godkjent av Europakommisjonen i våre kontrakter med parter utenfor EØS, eller at vi baserer oss på Europakommisjonens vedtak om tilstrekkelighet. Du kan kontakte oss for mer informasjon – se våre kontaktopplysninger nedenfor.GJESTEBESTILLINGER
  • Når du har dårlig tid, gir vi deg muligheten til å bruke vår bestillingstjeneste uten å logge på eller registrere deg som ny bruker – praktisk!
  • Hvis du allerede har registrert deg hos oss og bestiller en billett som en gjest med din registrerte e-postadresse –
    • Din bekreftelsese-post vil ha en lenke som ber deg om å logge deg på og håndtere bestillingene dine. Hvis du følger lenken og logger deg på, kan du lenke gjestebestillingene dine til kontoen din. Hvis du ikke følger lenken, ser du ikke gjestebestillingene dine i Mine bestillinger/Mine billetter.
    • Alle oppdateringer du gjør i dine reklameinnstillinger, oppdateres i kontoen din.
  • Hvis du bestiller en billett som gjest fordi du ikke har åpnet konto hos oss, vil bekreftelsese-posten ha en lenke som ber deg om å registrere deg. Når du er registrert, kan du lenke gjestebestillingene dine til kontoen din og vise dem i Mine bestillinger/Mine billetter. Du ser reklameinnstillingene dine i kontoen din også.

 

DINE RETTIGHETER

Her får du vite det du trenger å vite om rettighetene dine. Vi tar med glede imot henvendelser fra deg hvis du vil benytte dine individuelle rettigheter til personopplysningene dine. Disse rettighetene er –

  • Å bli fortalt hvordan opplysningene dine blir behandlet
  • Å få tilgang til opplysningene dine
  • Å stoppe eller begrense enkelte prosesser
  • Å rette uriktig informasjon
  • Å be oss om å slette enkelte opplysninger
  • Å overføre opplysninger (ordet portabilitet betyr overføring av opplysninger til en annen databehandler på en lesevennlig måte)
  • Å få tilgang til info om profilering eller automatisert beslutningstaking
  • Å protestere på hvordan vi behandler personopplysningene dine.
  • Å når som helst trekke tilbake ditt samtykke (når vi må ha ditt samtykke).

Fordi vi vet hvor viktig personopplysningene dine er for deg, gjør vi alt vi kan for å svare innen rimelig tid. Men juridisk sett har vi faktisk opptil én måned til å svare deg regnet fra datoen da vi fikk henvendelsen din (denne fristen kan forlenges når henvendelsene er ekstra kompliserte eller store), forutsatt at –

  • Du gir oss alle opplysninger vi trenger for å bekrefte din identitet og klarhet rundt de relevante personopplysningene du spør om.
  • Vi ikke allerede har svart på den samme eller en lignende henvendelse for veldig kort tid tiden.

Vennligst husk at hvis/når vi får en henvendelse fra deg, må vi veie dine rettigheter opp mot reglene vi må følge angående behandlingen av dine personopplysninger. Av juridiske grunner er vi nødt til å holde oss til reglene. Hvis vi ikke kan behandle henvendelsen din, enten i sin helhet eller delvis, vil vi gi en klar begrunnelse for det.

For å gjøre alt enkelt har vi satt opp ett enkelt kontaktpunkt for alle dine henvendelser angående personopplysningene dine.  Vennligst se i avsnittet Kontakt oss nedenfor hvis du trenger å kontakte oss.

Hvis du ikke er fornøyd med måten personopplysningene dine behandles på, har du rett til å kontakte det engelske datatilsynet (www.ico.org.uk/concerns).

ENDRINGER I VÅR PERSONVERNERKLÆRING

Vi liker å holde oss oppdatert, så det kan hende at vi endrer måten vi bruker opplysningene dine på. Hvis dette skjer, oppdaterer vi vår personvernerklæring. Du kan se datoen vi sist oppdaterte den helt øverst.  Hvis det skjer en vesentlig endring, informerer vi deg om det.

 

KONTAKT OSS

Hvis du har spørsmål som ikke er omhandlet her, vennligst kontakt vår personvernombud. Send oss en e-post på DPO@thetrainline.com, eller skriv til oss: Data Protection Officer, PO Box 23972, Edinburgh, EH3 5DA.