Vi bruker informasjonskapsler for å generere kule statistikker, levere skreddersydde tilbud andre steder på internett og gjøre nettstedet vårt bedre.
Hvis du blir værende, regner vi med at du ikke har noe imot informasjonskapsler. Angi parametere for informasjonskapsler  

Personvernerklæring

Vi tar personvern på største alvor, slik man bør gjøre. La det være helt klart: Vi lever av å selge togbilletter, ikke personopplysninger. Vi vil ikke selge dataene dine til skruppelløse kjøpere. Denne siden er her for å gi deg noen viktige (og noen ikke fullt så viktige) juridiske opplysninger, så du vet hvor du står. Hvis du har lyst til å lese videre, forklarer de neste linjene hvordan vi innhenter opplysninger når du bruker tjenesten vår. Denne spennende siden opplyser også om hvordan vi bruker og overfører opplysningene dine som en del av arbeidet vårt.

METAFOR

Når du går til bakeriet for å kjøpe en god bagett (ikke altfor hardt stekt), er det lite sannsynlig at du blir bedt om å oppgi navn, alder eller e-postadresse. Transaksjonen er fullstendig anonym. Hvis du betaler kontant, etterlater du deg ikke engang noen bankopplysninger. Selv om de bakeriansatte kanskje vet fornavnet ditt, er det svært lite sannsynlig at bakeriets markedsføringsavdeling vil prøve å tjene penger på det. I små hverdagstransaksjoner blir personopplysningene dine sjelden avslørt.

På Internett blir alt mer komplisert. Når du kjøper noe på nettet, ber selgeren deg kanskje sende inn en hel masse personopplysninger, opplysninger som kan innhentes, brukes, overføres, endres, forvrenges, stjeles og så videre. Så det er viktig å vite hva du begir deg ut på før du kjøper noe. Det er nettopp derfor vi har publisert retningslinjene våre for personopplysninger. Vi vil du skal vite hva vi gjør med opplysningene dine når du kommer til en av bestillingskanalene våre.

INNLEDNING

1. Definisjoner

La oss begynne med å definere noen nyttige begreper.

  • Når vi sier “vi” eller “Trainline”, mener vi selskapet CAPITAINE TRAIN SAS, som er underlagt fransk lov.
  • Når vi sier «tjenesten vår», snakker vi ikke om tennis, men billettbestillingstjenesten som er laget av selskapet CAPITAINE TRAIN SAS – det vil si oss.
  • Når vi sier «du» eller «bruker», mener vi privatpersoner eller næringsdrivende som har valgt å bruke tjenesten vår – det vil si deg.
  • Når vi sier “iOS-applikasjon” eller “Android-applikasjon”, mener vi applikasjonen vår til iPhone og iPad i det første tilfellet og applikasjonen vår til Android i det andre. Du kan laste ned de to applikasjonene gratis fra våre venner i Apple og Google.

«Å tenke på det, betyr nei.» — Alain, filosof

«Å samtykke betyr å si ja.» — Julie, advokat.

Når du kommer til nettstedet vårt, kan vi ikke ringe på døren din for å be deg skrive under på et papir for å bekrefte at du samtykker i personvernretningslinjene våre. Derfor må vi gjøre det på en annen måte. Vi forutsetter at hvis du bruker tjenesten vår, betyr det at du forstår og godtar at personopplysningene dine kan innhentes, brukes, lagres og overføres til tredjeparter slik det er beskrevet nedenfor. Med andre ord, hvis du er med på leken, godtar du reglene.

Generelt sett bruker vi personopplysningene dine til å tilby deg en tjeneste du har bedt om, oppfylle våre juridiske forpliktelser, møte legitime behov, eller med ditt samtykke.

I enkelte tilfeller, der det virker nødvendig, vil vi uttrykkelig be deg gi samtykke til at vi kan bruke personopplysningene dine. Dette vil være enkelt å se – antakelig blir du bedt om å krysse av i en boks. Dette skjer for eksempel når du registrerer deg på nettstedet, siden vi spør om du ønsker å motta markedsførings-e-post, slik at vi kan bruke e-postadressen din til å sende deg nyheter.

3. Endringer

En dag, eller kanskje en kveld, kan Trainline komme til å endre retningslinjene for personvern. Hvis det blir gjort større endringer på denne siden, plasserer vi et lett synlig banner på nettstedet eller sender deg et varsel i en e-post.

4. Innsynsrett

Du kan kontrollere, endre eller be om sletting av personopplysningene ved å sende oss en e-post til følgende adresse: pbagnpg@genvayvar.rh.

5. Avslutte konto

Hvis du har opprettet en konto på nettstedet vårt eller applikasjonene våre, og du ønsker å avslutte den, skriv til oss via kontaktskjemaet. Når vi har fått forespørselen din, deaktiverer vi kontoen og tar samtidig personopplysningene dine ut av bruk. Når de er blitt arkivert, blir gamle kontoer lagret på serverne våre en stund, i fall vi trenger dem som bevis, for eksempel ved svindel, manglende betalinger, rettstvister, etterforskninger eller på annen måte tillatt ved lov.

6. Spørsmål og kontakt

Hvis du har spørsmål om innholdet på denne siden, svarer vi gjerne. Send oss noen ord i en e-post til pbagnpg@genvayvar.rh eller i et brev til følgende adresse:

Trainline 20 rue Saint-Georges 75009 Paris FRANKRIKE

INNHENTING AV PERSONOPPLYSNINGER

Personopplysningene dine kan lagres på våre servere av følgende grunner:

1. Du gir oss opplysningene direkte

Data dukker ikke opp fra løse luften, de leveres av deg. Når du kjøper en billett på nettstedet vårt eller i applikasjonene våre, når du skriver til kundeservice, når du legger ut en kommentar på bloggen vår, eller når du kommuniserer med oss, gir du oss personopplysninger hver gang. Disse opplysningene kan for eksempel omfatte navn, fødselsdato, kjønn, rabatt- eller kundekort, e-postadresse, telefonnummer, bankopplysninger eller kjøpshistorikk. Dette er også tilfellet for alle opplysninger du gir oss om passasjerene du bestiller billetter for. For øvrig forutsetter vi at du har informert passasjerene dine og fått deres samtykke når du sender inn deres personopplysninger.

2. Du overfører opplysningene til oss passivt

I tillegg til opplysningene du gir oss direkte gjennom skjemaene, innhenter og behandler vi også informasjon om hvordan du bruker tjenesten vår. Vi bruker uttrykket passiv innhenting om dataene vi legger inn i et register for å rekonstruere forløpet til besøkene dine. Kort sagt betyr dette alle sporene du legger igjen hver gang du gjør noe på nettstedet vårt. Dette registeret kan inneholde for eksempel IP-adressen din, dato for siste innlogging, hvilken nettleser du brukte, billettkjøp og ettersalgsaktiviteter som utføres tilknyttet billettene.

3. Informasjonskapsler («cookies») og overvåkningsteknologi

Når du bruker nettstedet vårt, sender vi små filer til datamaskinen din, såkalte informasjonskapsler eller «cookies». Disse informasjonskapslene kan være laget av oss eller av tredjepartsleverandører når vi bruker verktøyene deres, for eksempel Google eller Microsoft. Enten de kommer fra oss eller fra tredjeparter, brukes informasjonskapsler til å registrere hvordan du bruker nettstedet vårt og applikasjonene våre, lage statistikk og forbedre grensesnittet vårt. Tredjeparter som Google og Microsoft kan også bruke informasjonskapsler for å levere personlig tilpasset reklame når du bruker deres respektive søkemotorer. Hvis du vil vite mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler, se denne siden.

BRUK AV PERSONOPPLYSNINGER

Vi bruker og overfører personopplysninger i følgende tilfeller:

1. Når du bestiller og betaler for billetter

Vi har ikke våre egne tog. Derfor må vi inngå kommersielle avtaler med folkene som opererer togene, slik at vi kan tilby billettene deres på nettstedet vårt og i applikasjonene våre. Det innebærer at de fleste av opplysningene vi ber om fra deg, egentlig er opplysninger som kreves av selskapene vi samarbeider med. Vi kan ikke selge deg billetter uten personopplysningene dine, og heller ikke uten hjelp fra tjenesteleverandører og togselskap, siden vi ikke har våre egne tog, eller vår egen bank, eller vår egen betalingsplattform – og vi regner ikke med å få noen av delene med det første.

Siden reisendes personopplysninger er viktige for togselskap, må du oppgi nøyaktige opplysninger om deg selv og passasjerene dine. For eksempel har konduktøren rett til å be om å få se legitimasjon for å bekrefte at fødselsdatoen som ble oppgitt ved billettkjøpet er korrekt.

2. For å markedsføre tjenesten vår og sende deg nyhetsbrev

Hvis du gir oss e-postadressen din når du oppretter konto på nettstedet vårt, og hvis du krysser av i boksen som lar deg motta markedsførings-e-post, kan vi for eksempel bruke adressen din til å sende deg en påminnelse via e-post noen dager senere for å minne deg på fordelene ved tjenesten. Du kan velge å ikke motta markedsførings-e-post igjen ved å bruke avregistreringslenken nederst i disse e-postene.

3. For å tilby deg tjenester skreddersydd for dine behov

Som alle andre, for å holde tjenesten vår i gang, markedsfører vi den med online- eller offline-annonser og markedsførings-e-poster til de av dere som har samtykket til å motta disse. Og for å unngå total skivebom analyserer vi vanene dine ved hjelp av tjenesteleverandør, slik at vi kan foreslå tilbud som passer til dine interesser. Vi vil for eksempel ikke tipse deg om spanske tog dersom vi ser at du stadig vekk reiser til Tyskland.

4. For å behandle betalingene dine

Når du kjøper billett gjennom tjenesten vår, gir du oss tilgang til bankopplysningene dine. Deretter kan vi sende deg transaksjons-e-poster, betalingskvitteringer, avtalegiro-fullmakter og varsler om eventuelle tekniske feil i banken din. Vi bruker en tjenesteleverandør for å sørge for at betalingene er sikre. Denne tjenesteleverandøren får derfor også tilgang til fakturaopplysningene dine, men ikke reiseinformasjonen din eller informasjon om passasjerene dine, billetter eller kjøpshistorikk. For å sikre at betalingene dine ikke går tapt, samarbeider vi bare med tjenesteleverandører vi anser som pålitelige.

5. For å forbedre tjenesten vår

Det vil si at vi bruker informasjonskapsler for å innhente informasjon om hvordan du bruker tjenesten vår, og at vi deler denne informasjonen med analyseverktøy fra tredjeparter, som Google Analytics.

6. For kjøp du gjør uten konto eller uten å logge inn

I noen få måneder trenger du ikke å registrere deg på nettstedet vårt for å kunne kjøpe billetter. Hvis du ikke har konto hos oss, eller hvis du bruker nettstedet uten å logge inn på kontoen din, vil eventuelle kjøp ikke vises i kontohistorikken din. Alle kjøp du gjør utenfor kontoen din regnes som selvstendige kjøp, og vi registrerer dem som dette hver gang, slik at vi kan spore opp bestillingen din dersom du trenger hjelp. Personopplysningene du oppgir når du gjør et kjøp uten konto, behandles på samme måte som i alle andre transaksjoner.

7. For å lokalisere og rette opp problemer

Kundeserviceavdelingen vår kan kommunisere med deg angående din konto, billetter eller betalinger for å kunne hjelpe deg. Samme hva som skjer, vil vi ikke legge oss borti kontoen din med mindre du ber oss om det.

8. Til intern statistikk eller spørreundersøkelser

Det vil si at vi kan bruke personopplysningene dine til å generere statistikk om brukerne våre, eller be deg om å delta i våre egne spørreundersøkelser.

9. For å forebygge svindel

Vi kan bruke deler av opplysningene dine for å beskytte oss mot svindlere.

DELING AV DATA MED TREDJEPARTER

Vi kan bare dele personopplysningene dine med personene som er angitt nedenfor:

1. Med togselskap

Generelt sett har vi ikke kontroll over hvordan togselskap bruker opplysningene dine. Men her er de vanligste bruksområdene, til orientering: Hvis du vil vite mer, foreslår vi at du leser deres spesifikke retningslinjer for personvern for å se hvordan opplysningene dine vil bli brukt.

A. For billettbestillinger og -salg

Vi deler visse deler av opplysningene dine med togselskap, fordi de trenger dem for å utstede billetten din eller for at du skal kunne reservere billetter. For eksempel: Når du kjøper en Eurostar e-ticket med tjenesten vår, må vi sende visse opplysninger til Eurostar, for eksempel navn, etternavn og fødselsdato. Uten dem ville et salg være umulig. Vi vil ikke i noe tilfelle overføre mer enn det togselskapet ber om.

B. For kansellerte avganger og andre former for svikt

Vi kan overføre e-postadressen eller telefonnummeret ditt til visse togselskap slik at de kan kontakte deg hvis de trenger det. For eksempel: Hvis Eurostar-toget ditt blir kansellert, vil Eurostar kanskje ønske å kontakte deg på e-post for å varsle deg og foreslå et alternativ.

C. For å betale visse typer elektroniske billetter og sende dem på e-post

Enkelte togselskap har sine egne systemer for betaling og utstedelse av elektroniske billetter. Med andre ord: De behandler selv transaksjonen hos banken din før de sender elektroniske billetter til deg på e-post. For å gjøre dem i stand til dette gir vi dem visse deler av personopplysningene dine. Dette gjelder blant annet iDTGV, for eksempel.

D. For togselskapenes kundeprogrammer

Vi tar hensyn til medlemsrabatter og kundekort fra de fleste togselskap. Så hvis du registrerer rabatt- eller kundekort hos oss, tar vi dem med i beregningen når vi søker etter billetter for deg, slik at vi kan gi deg den beste prisen og de beste fordelene. Når du kjøper billetter til redusert pris eller med kundekort, sender vi kortnummeret ditt til togselskapet slik at du får rabatten eller bonuspoengene. Togselskapene kan bruke disse opplysningene til å sende deg e-post som en del av deres respektive kundeprogrammer. For eksempel vil du kanskje få en e-post fra togselskapet som forteller deg at du kan få rabatt på den neste togreisen din.

2. Med tjenesteleverandørene våre

Siden vi nå er en del av Trainline Group, bruker vi Trainline til å levere en lang rekke tjenester. Vi bruker også tjenesteleverandører til å gjennomføre (alltid etter våre instruksjoner og kun på våre vegne) noen av aktivitetene beskrevet over. For eksempel bruker vi en tjenesteleverandør for sikker behandling av betalingene dine, og vi sender dem betalingsopplysningene dine når du kommer til kassen.

3. Med offentlige myndigheter

Vi kan ha lovpålagte forpliktelser til å sende visse opplysninger til politi- eller tollmyndigheter eller til andre offentlige eller administrative organer. Dette kan for eksempel være i forbindelse med etterforskning eller forebygging av svindel.

4. Med reisebyrået til bedriften din

Hvis du bruker Trainline for Business, billettkjøpstjenesten vår for bedrifter, vil vi kanskje sende informasjon om forretningsreisene dine til bedriften din eller til reisebyrået som bedriften din benytter i forbindelse med forretningsreiser. Hvis du også bruker Trainline til privatreiser, gjennom en personlig konto, får arbeidsgiveren din ikke tilsendt informasjon om privatreisene dine.

5. Med potensielle kjøpere

Vi kan komme til å overføre opplysningene dine som en del av et oppkjøp, en fusjon eller omorganisering av Trainline Group. I slike tilfeller vil vi alltid overholde taushetsplikten og respektere dine rettigheter knyttet til personopplysninger.

6. Med sosiale medier

Når du oppretter en konto på nettstedet vårt, kan du registrere deg med Facebook- eller Google-kontoen din. Disse funksjonene er basert på informasjonskapsler, og kan dermed innhente opplysninger om deg som en del av prosessen. Slike opplysninger kan for eksempel være IP-adresse eller hvilke sider du besøker. Siden vi ikke kan styre hva Facebook eller Google gjør, kan vi ikke ta ansvar for opplysninger du gir oss med disse sosiale mediene som mellomledd. Din interaksjon med funksjonene som tilbys av Facebook og Google, er underlagt de respektive selskapenes retningslinjer for personvern.

7. Med ingen andre

Vi lever av å selge togbilletter, ikke personopplysninger. Så vi kommer ikke til å selge opplysningene dine til tredjeparter. Hvis vi skulle komme til å gjøre større endringer i retningslinjene, vil vi varsle deg, siden en slik endring vil ha store konsekvenser for deg.

RESPEKT FOR REGLENE

1. Dataoverføring utenfor EU

Vi bruker enkelte tjenesteleverandører som befinner seg i USA. For eksempel: Når du søker etter en billett på nettsidene våre, legger du inn informasjon om reisen, som avreisedato eller ankomststasjon. Disse opplysningene sendes over Atlanteren og gjennom USA til tjenesteleverandøren som hjelper oss med å gi deg prisene og rutetidene du trenger. For å gjøre en lang historie kort: Amerikansk lovgivning gir mindre vern av personopplysninger enn den europeiske. Når vi sender dataene dine ut av Europa, er vi derfor alltid nøye på at overføringene følger EU-kommisjonens krav og europeiske personvernlover, slik at personopplysningene dine behandles i tråd med praksisen her i den gamle verden. Kort sagt samarbeider vi ikke med tjenesteleverandører som ikke følger standarden i europeisk lov.

2. Lokalisering av data

A. IP

Vi kan få behov for å innhente og registrere IP-adressen din for å finne ut omtrent hvor du befinner deg geografisk.

B. Geolokalisering av telefonen din

Når du velger avreisestasjon i iOS- eller Android-applikasjonen vår, kan du selv velge navn på stasjonen i skjemaet, eller du kan be applikasjonen bruke mobilens GPS for å geolokalisere deg og foreslå stasjoner i nærheten. Hvis du ikke vil at mobilen skal gi oss din geografiske posisjon, kan du deaktivere GPS-funksjonen på telefonen eller si nei til Trainlines tilbud om å geolokalisere deg.

SIKKERHET

Vi gjør vårt ytterste for å verne personopplysningene dine og forhindre at de blir stjålet, skadet eller forvrengt. Hvis du har opprettet konto hos oss med brukernavn og passord, anbefaler vi at du oppbevarer passordet på et trygt sted. Siden reiseopplysningene dine er sensitiv informasjon, har vi ikke tilgang til passordet ditt. Derfor kan vi ikke sende deg passordet på nytt dersom hukommelsen skulle svikte. Du kan imidlertid når som helst endre det på nettstedet vårt.

Nettstedet vårt og applikasjonene våre kan inneholde lenker som sender deg videre til tredjeparters nettsteder. Om du følger disse lenkene, forlater du vår eiendom – det vil si at nå gjelder ikke retningslinjene våre for personvern lenger. Vi er ikke ansvarlige for hva nettsteder vi sender deg til, kan komme til å gjøre med personopplysningene dine. Derfor oppfordrer vi deg til å lese deres retningslinjer på området nøye før du vandrer rundt på nettsidene deres.

Sist oppdatert: August 2016.